Wednesday, June 11, 2008

Is Executive Function the New IQ?

Why the ability to resist distraction, a skill scientists call "executive function," may be more important to academic success than traditional measures of intelligence.

Wray Herbert

Editor-in-chief of Psychology Today
Newsweek Web Exclusive

အေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ ့ဖူးၾကမွာပါ။ စာသင္ခံုကိုျမဲေအာင္မထိုင္ႏိုင္၊ကိုယ့္အလွည့္မဟုတ္ဘဲ ၀င္၀င္ေျပာတတ္တဲ့၊ အျမဲဂနာမျငိမ္ျဖစ္ေနတတ္တဲ့ ကေလးတစ္ေယာက္တစ္ေလကိုေပါ့။ သူတို ့ရဲ ့ ေက်ာပိုးအိတ္ေတြမွာေတာ့ ေက်ာင္းကစာရြက္စာတမ္းေတြကို လံုးေထြးထည့္ထားေလ့ရွိျပီးေတာ့ အိမ္စာဘာေပးလိုက္လဲဆိုတာ တစ္ျခားကေလးေတြကို ျပန္ျပန္ေမးရေလ့ရွိတဲ့ ကေလးမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒီကေလးတိုင္းဟာ ကေလးဆိုးေတြ မဟုတ္ၾကေပမယ့္ သူတို ့ဟာ မိမိကိုယ္ကိုထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မွဳ၊ လွ်ပ္တျပက္ခံစားမွဳေတြကို ထိန္းခ်ဴပ္္ႏိုင္မွဳ၊ မိမိအလုပ္အေပၚ အာရုံစိုက္ႏိုင္မွဳ အားနည္းၾကပံုပါပဲ။ ဒီေတာ့ ဒီလိုကေလးအမ်ားစုဟာ ေက်ာင္းသားဆိုးေလးေတြ ျဖစ္လာၾကတာမဆန္းပါဘူး။

ဒီကေလးမ်ိဳးေတြဟာ စာသင္ႏွစ္ေတြတစ္ေလွ်ာက္ ေခါင္းစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးအတပ္ခံရေတာ့တာပါပဲ။

ပုန္ကန္တတ္သူ၊ အျပဳအမူ မူမမွန္သူ၊ ညံ့ဖ်င္းသူ စသျဖင့္ေပါ့။ စိတ္ပညာနဲ ့ ဦးေႏွာက္ပုိင္းဆိုင္ရာ ပညာရပ္ေတြမွာ ေနာက္ဆံုးေတြ ့ရွိခ်က္ေတြကေတာ့ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ ့ အာရုံစူးစိုက္ႏိုင္စြမ္းနဲ ့ ပတ္၀န္းက်င္ ဆြဲေဆာင္မွဳေတြကို တြန္းလွန္ႏိုင္စြမ္းေတြဟာ မူၾကိဳေက်ာင္းမွစျပီး ပညာသင္ၾကားမွဳ တစ္ေလွ်ာက္မွာ အေရးပါတဲ့ သင္ယူမွတ္မိႏိုင္စြမ္းရဲ ့အေျခခံ (Fundamental cognitive skills) ေတြပဲလို ့ ဆိုပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီစြမ္းရည္ေတြဟာ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ ့ ေက်ာင္းတြင္းစြမ္းေဆာင္မွဳကို တိုင္းတာခန္ ့မွန္းရာမွာ သမားရုိးက်အိုင္က်ဴ (Traditional IQ) ထက္ ပိုျပီးအေရးၾကီးပါတယ္။



ပညာရပ္ဆိုင္ရာေ၀ါဟာရအရေတာ့ ဒီစြမ္းရည္ေတြကို Executive function (EF) လို ့ေခၚပါတယ္။ ေက်ာင္းသားရဲ ့ အရည္အခ်င္းကို ဆန္းစစ္ရာမွာ သမားရုိးက်နည္းလမ္းေတြကို တျဖည္းျဖည္းခ်င္း အစားထိုးလာႏိုင္မယ့္ အယူအဆတစ္ရပ္ပါ။ အီးအက္ဖ္ (EF) ဟာ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္း၊ အာရုံစူးစိုက္ႏိုင္စြမ္းေတြတင္ မကပါဘူး။ လိုအပ္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို မွတ္မိႏိုင္စြမ္း (Working memory) နဲ ့ လက္ေတြ ့က်က် ေတြးေခၚႏိုင္စြမ္းေတြ (Mental flexibility) ပါ အက်ံဳး၀င္ေနပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးသုေသတနတစ္ခုကေတာ့ သဒၵါ၊ သခ်ာၤ စတဲ့အေျခခံဘာသာရပ္ေတြမွာ အီးအက္ဖ္ဟာ အိုင္က်ဴထက္ ပိုျပီး အေရးပါတာ ေတြ ့လာပါတယ္။ ၾကြက္သားလွဳပ္ရွားရတဲ့ ပံုမွန္ေလ့က်င့္ခန္းေတြကေန အီးအက္ဖ္စြမ္းရည္ေတြကို တိုးပြားလာေစတယ္လို ့လည္း ဆိုပါတယ္။

ျဗိတိန္ကိုလံဘီယာတကၠသိုလ္မွ စိတၱေဗဒပညာရွင္ အက္ဒီလ္ဒိုင္းမန္းကေတာ့ စာသင္ခန္းထဲမွာ ဒီအီးအက္ဖ္အယူအဆကို စမ္းသပ္ၾကည့္ရာမွာ ေဆြးေႏြးစရာရလဒ္ေတြ ရလာခဲ့ပါတယ္။ ျပီးခဲ့တဲ့သုေတသနတစ္ခုမွာ ဒိုင္းမန္းဟာ အေမရိကန္အေရွ ့ေျမာက္ဘက္က ခရုိင္ေက်ာင္းတစ္ခုမွာ မူၾကိဳကေလးေတြနဲ ့ စတင္စမ္းသပ္သုေတသန ျပဳပါတယ္။ တစ္၀က္တိတိေသာ အတန္းေတြကို သမားရိုးက်သင္ရိုးနဲ ့ သင္ျပီးေတာ့ တစ္၀က္ကိုေတာ့ အာရုံစူးစိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းျဖစ္တဲ့ အီးအက္ဖ္ကို လႈံ ့ ေဆာ္မယ့္ သီးသန္ ့ဒီဇိုင္းထုတ္ထားတဲ့ သင္ရိုးနဲ ့ပါ။

အီးအက္ဖ္သင္ရိုးမွာ သင္ခန္းစာပံုစံအမ်ိဳးမိ်ဳးပါပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ အျမည္းအေနနဲ ့ တစ္ခ်ိဳ ့ သင္ခန္းစာေလးေတြေပါ့။ စာသင္ခန္းကို ျငိမ္ေအာင္ထားမယ့္အစား ကေလးေတြကို ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ စကားေျပာေနေလ့ရွိေအာင္ သင္ေပး၊ အားေပးထားတယ္။ ေလ့က်င့္ခ်င္းတစ္ခုမွာေတာ့ ဆရာမက စက္၀ိုင္းပံုေလးကို ေျမွာက္လိုက္ရင္ ကေလးေတြက လက္ခုပ္တီးၾကရတယ္။ ၾတိဂံဆိုရင္ ခုန္ၾကရတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ ့ကေလးေတြဟာ ဆရာမကို ၾကည့္ရင္း စိတ္ထဲက (ကဲ..အခုလက္ခုပ္တီးမယ္..အခုခုန္မယ္.. စသျဖင့္ ) ဂီယာေတြ လိုက္ခ်ိန္းေနၾကရတယ္။ ႏႈတ္ကလဲ လုိက္ရြတ္ေနၾကတယ္။ လႈပ္ရွားမႈအသစ္တစ္ခုအတြက္ ပထမတစ္ခုကို ခ်ိဳးႏွိမ္ရတယ္။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းႏႈတ္က ရြတ္ေနစရာမလိုေတာ့ဘဲ စိတ္ထဲမွပင္ ထိန္းခ်ဳပ္လႈပ္ရွားလာႏိုင္တယ္။

ေနာက္သင္ခန္းစာတစ္ခုကေတာ့ ကေလးေတြကို တစ္ေယာက္တစ္လွည့္ ပံုေျပာခိုင္းတာပါ။ ကေလးဟာ ကေလးပဲ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူတို ့အခ်င္းခ်င္းထဲမွာ သူတို ့ဟာ ပံုေျပာသူပဲ ျဖစ္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ဘယ္သူမွထိုင္ျပီး နားေထာင္ေနရုံ မေနခ်င္ၾကပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ တစ္ၾကိမ္မွာ တစ္ေယာက္ပဲ ပံုေျပာႏိုင္မွာျဖစ္လို ့ ေနာက္ေျပာရမယ့္ သူေတြက နားရြက္ပံုေလးကို ကုိင္ရင္း သူတို ့ဟာ ကိုယ္ေျပာဖို ့ အလွည့္ကို ေစာင့္ရင္း နားေထာင္ေနရတာပါလား ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ေစတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ ့သူတို ့ ဟာ ကေလးသဘာ၀စိတ္ရင္းျဖစ္တဲ့ အလွည့္မေရာက္ေသးဘဲ ေျပာခ်င္စိတ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ၾကတယ္။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း နားရြက္ပံုကို ျပေနစရာမလိုေတာ့ဘဲ သူတို ့ကိုယ္တိုင္ သေဘာေပါက္လာၾကတယ္။

သရုပ္ေဆာင္ကစားနည္းေလးေတြကလည္း ကေလးေတြရဲ အာရုံစူးစိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းအီးအက္ဖ္ တိုးတက္ဖို ့ တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာကေန ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ၄၊၅ ႏွစ္အရြယ္ေလာက္ပဲ ရွိၾကေသးတဲ့ မူၾကိဳကေလးေတြဟာ သူတို ့ကစားမယ့္ ဇာတ္လမ္းကို သူတို ့ကိုယ္တိုင္ ဖန္တီးၾကတာပါ။ ကဲ..ကစားၾကမယ္..မင္းကငါ့မာမီလုပ္.. ငါကမင္းရဲ ့ကေလးေပါ့.. ငါကဖ်ားမယ္.. မင္းကအေမဆိုေတာ့ ငါ့ကိုဆရာ၀န္ဆီ ေခၚသြား.. စသျဖင့္ စီမံျပီး သူတို ့ကစားၾကတယ္။ ဒီလိုသရုပ္ေဆာင္ၾကရင္း ၾကံဳလာတဲ့ ျပႆနာေလးေတြကိုလည္း ေျဖရွင္းသြားၾကတယ္။ ဒါမ်ိဳးေလးေတြကို ကစားေစတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ဒီကစားနည္းေလးေတြဟာ ကေလးေတြရဲ ့စိတ္ထဲကို လိုက္နာရမယ့္စည္းမ်ဥ္းေလးေတြ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေလးေတြကို သြတ္သြင္းေပးတဲ့အျပင္ မိမိအခန္းက႑အတြက္ စိတ္ႏွစ္ေဆာင္ရြက္တတ္တဲ့ အေလ့အထေတြရရွိဖို ့ပါ။ အေရးၾကီးတာက ဒါမ်ဳိးေလ့က်င့္ခန္းေတြကို သီးသန္ ့သင္ၾကားမႈအေနနဲ ့ မဟုတ္ဘဲ ကေလးေတြရဲ ့တေန ့တာ လုပ္ေဆာင္မႈေတြတိုင္းမွာ ပါ၀င္ေနေအာင္ လုပ္ေပးထားဖို ့ပါပဲ။

ဒါဟာ ရွင္းလင္းလြယ္ကူေအာင္လုပ္ထားတဲ့ သင္ရိုးတစ္ခုျဖစ္ျပီးေတာ့ ကေလးေတြရဲ ့ ဦးေႏွာက္ဖြံျဖိဳးမႈဆိုင္ရာ စနစ္တက် သုေတသနျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားလက္ခံဖို ့ ႏွစ္အေတာ္မ်ားမ်ားေတာ့ အခ်ိန္ယူလိုက္ရတယ္။ ဒီသင္ရိုးထဲကေလ့က်င့္ခန္းေတြဟာ သိပ္ျပီးေလးေလးနက္နက္ မရွိလွဘူး.. ကေလးေတြကို ခက္ခဲတဲ့သင္ခန္းစာေတြမသင္ခ်င္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္ေနတယ္..လို ့လဲတခ်ိဳ ့က ယူဆၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒိုင္းမန္းရဲ ့ရလဒ္ေတြကေတာ့ အဲဒီလို မျပေနပါဘူး။ ခ်ီကာဂိုစိတၱေဗဒအဖြဲ ့အစည္း (The Association for Psychological Science in Chicargo) ကို သူမ တင္ျပခဲ ့တာကေတာ့ သမားရိုးက်စာသင္ခန္းေတြေရာ၊ သုေသတနျပဳစာသင္ခန္းမွာပါ ႏွစ္ႏွစ္ၾကာျပီးေနာက္မွာ အာရုံစူးစိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္းအီးအက္ဖ္စစ္ေဆးမႈ (EF Tests) မ်ားစစ္ခဲ့တယ္လို ့ဆိုပါတယ္။ စစ္ေဆးမႈေတြမွာ အင္မတန္ခက္ခဲတဲ့ သင္ၾကားမွတ္ယူႏိုင္စြမ္းစစ္ေဆးမႈေတြ ပါပါတယ္။ စစ္ေဆးမႈတစ္ခုစီတိုင္းမွာ သုေသတနျပဳစာသင္ခန္းမ်ားမွ ကေလးမ်ားက သာလြန္ေကာင္းမြန္စြာ ေျဖဆိုသြားႏိုင္တယ္လို ့ ဆိုပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ပထမတစ္ႏွစ္အတြင္းမွာတင္ သုေတသနျပဳအတန္းေတြနဲ ့ သမားရုိးက်အတန္းေတြ ၾကားမွာ သိပ္ကိုကြာျခားေနတဲ့အတြက္ အခ်ိဳ ့ ေသာေက်ာင္းအာဏာပုိင္မ်ားက သုေသတနတန္းေတြကို ျဖဳတ္ျပီး ကေလးအားလံုးကို ဒီေလ့က်င့္မႈေတြရဲ ့ ရလဒ္ေကာင္းေတြကို ခံစားႏိုင္ေစဖို ့ေတာင္ ၾကိဳးစားခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒါတင္မကပါဘူး။ ပန္စူေဗးနီးယားျပည္နယ္တကၠသိုလ္မွ စိတၱေဗဒပညာရွင္ ကလန္စီဘလဲကည္း အာရုံစူးစိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္း (အီးအက္ဖ္)ေကာင္းတဲ့ မူၾကိဳကေလးေတြဟာ သာမာန္ကေလးေတြထက္ သခ်ာၤ လို ဘာသာရပ္ေတြမွာ ပိုေတာ္ေၾကာင္း သက္ေသျပခဲ့ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ဒီလိုလူၾကီးလုပ္တမ္းကစားနည္းေလးေတြ၊ မွတ္ဥာဏ္အသံုးခ်ကစားနည္းေလးေတြကို ေစာေစာစီးစီး ထိေတြ ့ရတဲ့ ကေလးေတြဟာ ေနာင္ေက်ာင္းတြင္းပညာသင္ၾကားမွဳေတြမွာ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ျဖစ္လာၾကတယ္လို ့ ဆိုပါတယ္။

ကေလးေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာတင္ အထုတ္ခံေနၾကရပါတယ္။ ဒီအာရုံစိုက္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္စြမ္း (အီးအက္ဖ္)ဟာ စီပြားေရးက်ပ္တည္းတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္က ကေလးေတြမွာ ဆိုးဆိုးရြားရြားကို အားနည္းၾကတာေတြ ့ရပါတယ္။ အေမရိကန္မွာ လူျဖဴကေလးေတြနဲ ့ အေမရိကန္-အာဖ၇ိကန္ကေလးေတြၾကားမွာ အေျခခံပညာသင္ယူရန္ အရည္အေသြး (School readiness) ကြာျခားေနတာေတြရဲ ့တ၀က္ေလာက္ဟာ အီးအက္ဖ္ကြာျခားမႈေတြေၾကာင့္ဆိုတာ ေပၚလြင္လာခဲ့ပါတယ္။

စာေရးသူေရးဟားဘားဒ္က ဒီလိုကေလးေတြကို ကူညီမယ္ဆိုတဲ့ ၂၀၀၁ မည္သည့္ကေလးမွခ်န္မထားေရး (No Child Left Behind Act) ဖက္ဒရယ္အက္ရဲ ့ အရည္အခ်င္းစစ္ေဆးမႈဆိုင္ရာကိုေတာ့ ေ၀ဖန္လိုပံုရပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ ့ အေျခခံဦးေႏွာက္ပိုင္းရာ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္စြမ္းေတြကို မ်က္ကြယ္ျပဳရင္ ကေလးေတြကို ပိုမိုပ်က္စီးေစတဲ့လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ ခ်န္ထားတာ၊ သူတို ့ရဲ ့ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လိုစိတ္ေတြကို ေမာင္းထုတ္လိုက္တာမ်ဳိး ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္လို ့ဆိုထားပါတယ္။

( Wrey Herbert ရဲ ့ Is executive function the new IQ? ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ထားတာပါ။ )


Related Posts :



1 comment:

ဂ်ဴနို said...

သူမ်ားကို အလွည့္မေပး ကိုယ့္အလွည့္မဟုတ္ပဲ
၀င္၀င္ေၿပာ ထိုင္ခံုမွာ ဂဏာမၿငိမ္ၿဖစ္ေနတဲ့ လူႀကီးဆိုရင္ေကာဆရာ