Thursday, December 31, 2009

Definition of Care


ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္ ေျပာျပပါမည္။ တစ္ေန႕ေသာအခါ လူတစ္ေယာက္သည္ အလုပ္လုပ္ေနတုန္း လက္ကို ဓားရွသြားေလသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အိမ္ေဘးရိွ ဆရာ၀န္အိမ္သို႕သြားကာ အကူအညီေတာင္းေလသည္။ တံခါးလာဖြင့္သူက ဆရာ၀န္မဟုတ္။ သူ၏ သံုးႏွစ္အရြယ္သမီးေလး ျဖစ္ပါသည္။ သူ႕လက္ကေသြးထြက္ေနတာကို ျမင္ျမင္ခ်င္း ေကာင္မေလးသည္ သူ႕ကို အိမ္ထဲသို႕ေခၚကာ ထိုင္ခံုတြင္ ထိုင္ခိုင္းေလသည္။ သူ၏ ဒဏ္ရာကိုလည္း သူမ၏ လက္ကိုင္ပ၀ါေလးျဖင့္ ပတ္ေပးထားသည္။ ထို႕ေနာက္ သူ၏ ပုခံုးကို ကိုင္ကာ သူမ၏ အရုပ္ကေလးမ်ားအေၾကာင္း ကို ေျပာျပေနေလသည္။ ျပီးေနာက္ သူမ၏ အေဖ အိမ္တြင္ ရိွေၾကာင္းေျပာျပေလသည္။ တစ္ခ်ိန္တည္း၌ ဆရာ၀န္လည္း သူကိုေတြ႕သြားရာ သူ႕အား ခ်က္ျခင္း လူနာအျဖစ္သတ္မွတ္လိုက္ျပီး သူ၏ ဓားရွဒဏ္ရာကိုလည္း ေသြးထြက္ေနေသာေရာဂါၾကီးတစ္ခုအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားေအာင္ ေျပာဆိုလိုက္ပါသည္။ ထို႕ေနာက္ သူ႕၏ အေရးေပၚဌာနသို႕ ဒဏ္ရာကို ျပန္ခ်ဳပ္ရန္အတြက္   လႊတ္လိုက္ေလသည္။ (သို႕ေသာ္ အေရးေပၚဌာနသို႕ သူဘာ့ေၾကာင့္ သြားရသည္ကိုေတာ့ သူ႕အား ဆရာ၀န္က မေျပာျပလိုက္ပါ၊ ေရးၾကီးသုတ္ျပာ လႊတ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္)။ အေရးေပၚတြင္ သံုးနာရီေလာက္ သူေစာင့္လိုက္ရျပီး ဒဏ္ရာကို ၂ ခ်က္ ခ်ဳပ္လိုက္ရသည္။ သူ႕အား ေရာဂါရာဇ၀င္ေမးသူမွာ ေဆးေက်ာင္းသားျဖစ္ျပီး ၎ က ေမးခိုင္ကာကြယ္ေဆးထိုးဖို႕ အၾကံေပးေလသည္။ (တကယ္ေဆးထုိးလိုက္ေသာအခါ ကာကြယ္ေဆးႏွင့္ ဓာတ္မတည့္မွဳမ်ား (allergy) ျဖစ္ေလသည္)


ရက္အနည္းငယ္ၾကာေသာအခါ သူ၏ အိမ္နီးနားခ်င္းဆရာ၀န္ထံသို႕ ထပ္မံသြားေလသည္။ ဆရာ၀န္အား ေက်းဇူးတင္စကားေျပာဖို႕မဟုတ္။ သူ၏ ၃ ႏွစ္အရြယ္ကေလးမကေလးကို ေက်းဇူးတင္စကားေျပာဖို႕ ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဆရာ၀န္သည္ သူ႕အား ဂရုမစိုက္ဘဲ ေရာဂါကိုသာ ကုသဖို႕ စဥ္းစားေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သူသည္ ေဆးရံုႏွင့္ ေဆးေက်ာင္းသားကိုလည္း ေက်းဇူးမတင္ပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေဆးရံုသည္ သူ႕အား စက္ရံုသို႕ေရာက္လာသည့္ သြင္းကုန္တစ္ခုေလာက္ အျဖစ္သာဆက္ဆံျပီး ေဆးေက်ာင္းသားကလည္း ေမးခြန္းေမးစရာ လက္တည့္စမ္းစရာ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္သာ ဆက္ဆံေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ( တစ္သက္လံုး ေမးခိုင္ကာကြယ္ေဆးထိုးလာေသာ အသက္ ၅၀ နွစ္ခန္႕ အမ်ိဳးသားတစ္ဦးသည္ ေနာက္ထပ္ ကာကြယ္ေဆးထိုးရန္ လိုအပ္ပါအံုးမလား) ဤ အခ်က္ကို ေဆးေက်ာင္းသားစဥ္းစားမိပံု မရ။

တကယ္ေတာ့ သူ႕ကို ျပဳစုေပးလိုက္သည့္ ၃ ႏွစ္အရြယ္ကေလးမကေလးသည္ သာ သူ႕အတြက္ စစ္မွန္သည့္ သမားေတာ္ႏွင့္ သူနာျပဳ ျဖစ္ပါသည္။ သူမသည္ သူ႕အား သူနားမလည္သည့္ စကားလံုးမ်ားမေျပာ၊ သူ႕ကိုလည္းတေလးတစားဆက္ဆံျပီး အမွန္တကယ္ ဂရုစိုက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ဒီပံုျပင္ေလးမွာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရိွတာက ၃ ႏွစ္သမီးကေလးက ဘာသိမွာ မို႕လို႕လဲ ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ဒါက ရိုးရိုးဓားရွတာမို႕လို႕ မဟုတ္ရင္ အသက္အႏၱာရယ္ရိွႏိုင္တယ္ စသည္ျဖင့္ ေမးလို႕ရပါသည္။  ေဆးရံုက ၾကားထဲကေနရင္း အလိုလို ဓားစာခံျဖစ္သြားတာ စသည္ျဖင့္လည္း ေျပာလို႕ရပါသည္။ ဒီပံုျပင္မွာေပးခ်င္တဲ့ message ကေတာ့ TS Eliot ေျပာခဲ့သလိုပဲ "ကၽြန္ေတာ္တို႕ စာဖတ္ျခင္း ပညာသင္ျခင္း ဤ Oxford Handbook of Clinical Medicine ကိုဖတ္ျခင္းျဖင့္ ရလာေသာ အသိပညာသည္ အကန္႕အသတ္ျဖင့္ သာ အသံုးျပဳႏိုင္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕၏ ပင္ကိုစိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား၊ သဒၵါတရားတို႕ကို အသံုးခ်မွသာ အသိပညာကို အျပည့္အ၀ အသံုးခ်ႏိုင္မည္" ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ၃ ႏွစ္အရြယ္ကေလးမေလးသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႕တေတြ သိပၸံပညာေတြကို သင္ယူရင္း၊ အသိပညာေတြကို ရွာေဖြရင္း၊ ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ ခိုင္မာလွပသည္ဆိုသည့္ စနစ္က်လွပါသည္ဆိုသည့္ က်န္းမာေရးစနစ္ၾကီးထဲမွာ အလုပ္လုပ္ေနရင္း၊ အလြယ္တကူ ေပ်ာက္ဆံုးသြားသည့္ လူတစ္ဖက္သားအေပၚ နားလည္ေပးႏိုင္မွဳ၊ သနားစိတ္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ႏွင့္ သဒၵါစိတ္ေတြကို ပိုင္ဆိုင္ပါသည္။


Reference:


Oxford Handbook of Clinical Medicine 7th Edition တြင္ပါ၀င္ေသာ Ideals and less than ideal methods of care ကို တိုက္ရိုက္ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။


Related Posts :



No comments: