ေမးၾကည္႕ခ်င္ပါတယ္
The Voice Weekly မွာ ဆရာ၀န္ေတြရဲ႕ Ethics ကိစၥေဆာင္းပါးေတြ ဖတ္ရတာ ႏွစ္၀က္ရိွပါၿပီ။ စိတ္မခ်မ္းသာလြန္းလို႕ ဒီစာကို ေရးမိပါတယ္။ ကၽြန္မ အလုပ္သင္ဆရာ၀န္ ဘ၀တုန္းက ကၽြန္မတုိ႕ရဲ႕ဆရာႀကီး ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၀င့္က ဆံုးမဖူးပါတယ္။ "မင္းတုိ႕ ကိုယ့္ေလာကကို ကိုယ္မထိန္းသိမ္းရင္ ပ်က္စီးၾကမွာပဲ" တဲ့။ ဆရာႀကီး ေျပာခဲ့တာ ၂၀၀၀ ျပည္႕ႏွစ္ကပါ။ အခုကိုးႏွစ္အၾကာမွာ ဆရာ၀န္ေတြအေၾကာင္း ဟိုးေလးတေက်ာ္ေက်ာ္ ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရေတာ့ ဆရာႀကီးဆံုးမခဲ့တာ ၾကာေလေသြးထြက္ေအာင္မွန္ေလ ဆိုတာ သိလာပါတယ္။
ကၽြန္မဘြဲ႕ရၿပီးေတာ့ ေဆးကုမၸဏီမွာ သံုးႏွစ္ အလုပ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက ၾကည္ညိဳေလးစားရတဲ့ ဆရာ၀န္ႀကီးေတြဟာ ေဆးကုမၸဏီေတြရဲ႕ ရုပ္ေသးရုပ္ ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္ေနတာကို မ်က္၀ါးထင္ထင္ ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံကို အလည္သြားမွာမို႕လို႕ ဟိုကုမၸဏီက ေဒၚလာသံုးေထာင္၊ ဒီကုမၸဏီက ေဒၚလာႏွစ္ေထာင္နဲ႕ ေဒၚလာေသာင္းခ်ီ ေထာက္ပံ့ေငြကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ယူၾကတာပါ။
ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ အဲဒီကုမၸဏီက ထုတ္တဲ့ေဆးကို Prescribe လုပ္ေပးရင္ ေဆးတစ္ကတ္ကုန္တုိင္း ေဒၚလာတစ္ရာ ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူ႕ေဆးခန္းလာျပတဲ့ ဘယ္လူနာမဆို အဲဒီေဆး ထိုင္ေရးေတာ့တာပဲ။ နယ္ကလာတဲ့ လူနာေတြခင္မ်ာ နားမလည္ဘဲ ေစ်းႀကီးတဲ့ေဆးကို ၀ယ္ၾကရ။ မ၀ယ္ႏိုင္လို႕ စိတ္ဆင္းရဲၾကတာ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ပါပဲ။ ကၽြန္မတို႕ ကုမၸဏီရဲ႕ Country Manager ကလည္း ႏုိင္ငံျခားသားပီပီ "မင္းတုိ႕ျမန္မာဆရာ၀န္ေတြက" လို႕အစခ်ီၿပီး ပ်စ္ပ်စ္ႏွစ္ႏွစ္ အထင္ေသး ရွဳတ္ခ်တယ္။ ေအာင့္သက္သက္နဲ႕ ခံခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း အဲဒီ Country Manager ကပဲ ဆရာ၀န္ႀကီးေတြ ေရွ႕ေရာက္ေတာ့ က်ီးကုိ ဘုတ္ေျမွာက္၊ ဘုတ္ကို က်ီးေျမွာက္ ျဖစ္ေနျပန္ပါေရာ။
ဒီေန႕အထိ အဲဒီ Ethics ကို တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ေစာင့္ထိန္းၿပီး သမားဆိုတဲ့ဂုဏ္နဲ႕ ျပည္႕စံုတဲ့ ဆရာ၀န္ႀကီးေတြဆိုလို႕ လက္တစ္ဆုပ္စာေလာက္ပဲ က်န္ေတာ့တာပါ။ ဒီေန႕အထိ ကၽြန္မ ၾကည္ညိဳေလးစားၿပီး မိဘလို ကိုးကြယ္ႏုိင္တဲ့ ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးေတြကို ေမးၾကည္႕ခ်င္ပါတယ္။ "ကၽြန္မတို႕ရဲ႕ေလာကကို ထိန္းသိမ္းဖို႕ ဘယ္ေနရာကစၿပီး ျပန္ျပင္ၾကရင္ ေကာင္းမလဲ" လို႕ပါ။
ေဒါက္တာသႏာၱ၀င္း
မွတ္ခ်က္။ The Voice Weekly - Vol 1.5/No 25 က ေဒါက္တာသႏာၱ၀င္းရဲ႕ PERSPECTIVE ကို ကူးယူေ၀မွ်တာ ျဖစ္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။
13 comments:
ဘယ္ေနရာက စျပင္ရမလဲဆိုတာေလးက ျဖစ္ႏိုင္တာက ေျပာရရင္ ကိုယ္က စလို႔ပဲ ေျပာရမွာ။
တစ္ေလာကလံုးမွာ ကိုယ္ ျပင္ႏိုင္ဆိုလို႔ ကိုယ္ တစ္ေယာက္ေလး ရွိတာ။
အဲဒါကိုမွ မျပင္ရင္ ဘယ္ေနရာက စၾကမွာလဲ ?
ဒီပို႔စ္ကို ဖတ္ရတာ ျမန္မာျပည္က က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အေျခအေန တစိတ္တေဒသကို သိရလို႔ မူလပိုင္ရွင္ ေဒါက္တာ သႏၱာ၀င္းကိုေရာ ဒီမွာ ျပန္တင္ျပေပးတဲ့ July Dream ကိုပါ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ကၽြန္မထင္တာ အဲဒါ Ethnic ဆိုတာထက္ Professional misconduct လို႔ထင္တယ္။ကၽြန္မထင္တာကို ေျပာရရင္ ပထမအခ်က္ ျမန္မာျပည္မွာ က်န္းမာေရးပညာရွင္ေတြကို ပညာေပးတာ ေဆးအေၾကာင္း၊ ခႏၶာကိုယ္အေၾကာင္း၊နဲ႔ ေရာဂါပိုးနဲ႔ ေရာဂါေတြအေၾကာင္းကိုပဲ အဓိကေပးၿပီး ံHealth Care Law, Clinical competency, Code of ethic တို႔ Code of professional conduct ကို သင္ၾကားတာ၊ Tutorial ေတြမွာ ေဆြးေႏြးတာ သိပ္နည္းနယ္ထင္တယ္။ ဒုတိယအခ်က္က Health Care Professional ေတြၾကားမွာ ဘယ္သူက ဘာကိုလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ Share တာ၀န္ယူမႈအတြက္ ေပၚလစီ ရွိပံုမရဘူး။ ေနာက္တခ်က္က က်န္းမာေရး ပညာရွင္ အားလံုးက ဘယ္သူ႔ရဲ့ အခန္းက႑က ဘာဆိုတာကို လစ္လ်ဴရႈတာ သိပ္မ်ားၿပီး Background မတူတဲ့ လူနာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ Holistic care ဆိုတာကို မေတြ႔ရဘူး။ ခက္တာက ျမန္မာျပည္မွာ ေဆးကို ႀကိဳက္တဲ့သူေရာင္းလို႔ရတယ္ Pharmacist ျဖစ္ဖို႔မလိုဘူး။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ေဆးကို ဆရာ၀န္ေရးေပးတာ ေဆးနာမည္ပဲ ေရးေပးတယ္။ ဆိုင္မွာ ေဆးသြား၀ယ္မွ Pharmacist က လူနာကို ေဆးအေၾကာင္း အေသခ်ာ ရွင္းျပၿပီး သူ႔ဆိုင္မွာ ဒီေဆးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကုဏီၸ တမ်ိဳးထက္ပိုရွိေနရင္ အာနိသင္တူေပမယ့္ တခ်ိဳ႔ကုဏၸီက Side effect ပိုမ်ားၿပီး ေစ်းေတာ္တာ ရွိႏိုင္တယ္။ တခ်ိဳ႔ကုဏၸီက ေစ်းသိပ္ႀကီးတယ္ Side effect နည္းတယ္။ ထိေရာက္မႈက အတူတူပဲ သူ႔ဆိုင္မွာ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္ဆိုတာကို ရွင္းျပၿပီး ဘာကိုယူမလဲဆိုတာ လူနာက သူေရြးရတာ ျဖစ္တယ္။ တကယ္လို႔ ဆရာ၀န္က ဒီလို တိတိက်က် ေစ်းႀကီးတာကို Prescribe လုပ္ထားရင္လည္း Pharmacist က ဒီလူနာအတြက္ ဒီေဆးဟာ သိပ္ကို ေစ်းႀကီးတယ္ ထင္ရင္ ဘာေၾကာင့္ ဒီေဆးကိုမွ Prescribe လုပ္ရတာလဲ ဆိုတာ Pharmacist ဒါမွမဟုတ္ သူနာျပဳမွာ လွမ္းေမးၿပီး ျပန္သံုးသပ္ဖို႔ ေျပာပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္။ ဆရာ၀န္က ဒါသူ႔ကို ဆရာလုပ္တယ္ေျပာလို႔ မရဘူး ဒါဟာ သူတို႔အလုပ္ သူတို႔လုပ္ၾကတာ ျဖစ္တယ္။ Health Care Professional ေတြ အားလံုးမွာ လူနာရဲ့ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ က်န္းမာဖို႔ အတြက္ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ဆရာ၀န္၊ Pharmacist, nurse, Physiotherapist, occupational therapist စတဲ့ က်န္းမာေရး ပညာရွင္ေတြအားလံုးမွာ လုပ္ရမယ့္ တာ၀န္မတူလို႔ Guide line ပဲကြဲတယ္။ က်န္တဲ့ အေထြေထြနဲ႔ဆိုင္တဲ့ Ethnic တို႔ conduct တို႔ အကုန္လံုး အတူတူပဲ။ အဲဒီအေၾကာင္းေတြကို ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ ေကာင္းေကာင္းသင္ရတယ္။ လုပ္ရတဲ့Assignment ေတြနဲ႔ online ေရာ အတန္း tutorial ေတြမွာ ေရးႀကီးခြက္က်ယ္ကို ေဆြးေႏြးရတယ္။ ျပန္ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ပညာေရးမွာ ႏွိပ္က်ေနလို႔ ပညာေရးကို ခ်က္ခ်င္းႀကီး တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ဖို႔မျဖစ္ႏိုင္ေသးေပမယ့္ အဲဒီ Ethnic ေတြ Professional conduct ေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ေပၚစလီတခုေတာ့ လိုအပ္တယ္ထင္တယ္။
မကၽြန္း ေျပာတာေရာ၊ မငယ္ႏိုင္ ေျပာတာေရာ မွန္တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ကိုယ္ တႏိုင္စဖို႔ ဆိုတာက အင္မတန္ ေကာင္းတဲ႔ ၀ါဒ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မကိုယ္တိုင္လည္း ဒါကို ခံယူက်င္႔သံုးပါတယ္။ အားလည္း ေပးပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒီလို လုပ္ဖို႔ဆိုတာက ကိုယ္႔ကိုကိုယ္ သိမႈ သတိ (insight/ awareness) ရိွေနရမယ္။ တခ်ိဳ႕က အတၱေတြ ဖံုးၿပီး သူမ်ားလည္း လုပ္၊ ငါလည္း လုပ္၊ ဘာျဖစ္လဲဆိုတဲ႔ ခံယူခ်က္ (attitude) ရွိရင္ေတာ႔ ေအာင္ျမင္ဖို႔ ခက္ခဲတယ္။ ဘာမွလည္း အေရးယူမႈ မရွိဘူးကိုး။ They know that they can get away with it!
ေလာကႀကီးမွာ လူတိုင္းဟာ အသိတရားေတြနဲ႔ ျပည္႔၀ၿပီးသာ ေနၾကမယ္ဆိုရင္ ဘာဥပေဒ စည္းမ်ဥ္းေတြမွ လိုေတာ႔မွာ မဟုတ္ဘူး။ လူ ျဖစ္ေနတဲ႔အတြက္ အမွားေတြ လုပ္ၾကလို႔ စည္းေတြ ေဘာင္ေတြဆိုတာ ရွိလာတယ္။ ရွိေနတယ္။ ရွိလည္း ရွိရမယ္။ မငယ္ႏိုင္ ေျပာသလို policies ေတြ လိုတယ္ဆိုတာ အမွန္ပဲ။
အမွန္က ဆရာ၀န္ေတြဖက္ကိုတင္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဆးကုမၸဏီေတြကိုပါ စည္းၾကပ္ရမွာပါ။ သူတို႔မွာလည္း professional conduct ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ဒီႏိုင္ငံေတြမွာေတာ႔ လူထုမွာ အသံ ရွိတယ္။ လူထုရဲ႕အသံကို media ေတြက ထင္ဟပ္ၿပီး အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္လာရင္ policy makers, administrators ေတြ မတံု႔ျပန္လို႔ကို မရဘူး။
ရန္ကုန္မွာတံုးက ေဆးကုမၸဏီက country manager တစ္ေယာက္ ေျပာဖူးတာ သတိရမိတယ္။ 3 marketing Cs: Convince, Confuse or Corrupt တဲ႔။ ဒါကို သူတို႔ သံုးတယ္ဆိုရင္ ပထမ C (Convince) သာလွ်င္ ဆရာ၀န္ေတြအတြက္ ေဆးတစ္ခုကို ေရြးရျခင္းအေၾကာင္း ျဖစ္သင္႔တယ္။ Confuse အေထာက္အထားေတြ ေျဗာက္ေသာက္နဲ႔ ေခါင္းရႈပ္သြားတာေၾကာင္႔ ဒါမွမဟုတ္ Corrupt လာဘ္ေပးတာကို လက္ခံမႈေၾကာင္႔ ေဆးတစ္ခုကို ကိုယ္႔လူနာအတြက္ ေရြးတာမ်ိဳးကေတာ႔ မျဖစ္သင္႔တဲ႔အရာဆိုတာ လူတိုင္း သိေနတာပဲ။
စည္းကမ္းဥပေဒေတြ ျဖစ္လာဖို႔၊ ျဖစ္လာတဲ႔ ဥပေဒကို လူတိုင္း (လူတိုင္း) တေျပးညီ လိုက္နာဖို႔ (not allowing anyone to be above the law) ဆိုတာ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ႕ တာ၀န္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာလည္း လူတိုင္း သိတဲ႔ အခ်က္ပဲ။ ဒါကို မလုပ္ႏိုင္ရင္ ဒီလိုပဲ ဆက္သြားေနဦးမယ္လို႔ ထင္တယ္။
အဒီ corrupt ဆိုတာေလးမွာ ေဆးကုမၸဏီမွာ အလုပ္၀င္ေနၾကတဲ့ လူငယ္ဆရာ၀န္ေတြက ၀ိုင္း၀န္း ကူညီေနလား၊ မေနလားဆိုတာေလးလဲ စဥ္းစားစရာပါ။
ျဖစ္ေနတာေတြက အမ်ားႀကီး။
ေျပာရင္ မဆံုးဘူး။
ဒါေပမယ့္ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ လက္ညွိဳးထိုးေနလို႔လဲ ဘာမွ ပို မေကာင္းလာဘူး။
ေျပာစရာ ေဆြးေႏြးစရာေတြကေတာ့ ေျပာရမွာေပါ့ေလ။
တစ္ခါတစ္ေလ အားလံုးက မိုးခါးေရေသာက္ေနတဲ့ ၾကားထဲ မေသာက္ဘဲ ေနတဲ့သူေတြက အရူးလို႔ ျပန္အထင္ခံရတာေတြ ရွိတယ္။
ဘယ္သူမွ အျပင္လူ မျဖစ္ခ်င္ဘူးေလ။
အဲဒီေတာ့ အရမ္းခက္ပါတယ္။
ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပင္ဆိုလို႔လဲ လြယ္လွတဲ့ ကိစၥေတာ့ မဟုတ္ဘူး။
သတၱိနဲ႔ စိတ္ဓာတ္ ခြန္အားေတြလဲ အမ်ားႀကီးလိုတယ္။
ဆရာ၀န္အလုပ္ကို ၀ါသနာပါၿပီး ပိုက္ဆံ လံုး၀မလိုခ်င္တဲ့ ကၽြန္မ သူငယ္ခ်င္းက မိုးခါးေရ ေသာက္သူေတြ ၀ိုင္းၿပီး ျပႆနာရွာၾကတဲ့ ဒဏ္မခံႏိုင္လို႔ ထြက္ေျပးခဲ့ရတယ္။
ေနာက္မွပဲ ဆက္ေျပာေတာ့မယ္။
ဘယ္ေနရာကစျပင္ရမလဲတဲ့ ..အင္းး..
ေခါင္ကစျပင္ရမယ္ထင္တယ္..
အဲ့ဒါမွ..တစ္အိမ္လံုးမိုးလံုႏိုင္မယ္ထင္တယ္ခင္ဗ်။
စ႐ိုက္၊အက်င့္ပ်က္ရတာ က ေငၢမက္တဲ့ ေလာဘေၾကာင့္ေလ၊ေငၢဘာလို႔မက္လဲဆိုေတာ့ ႐ွာရခက္လို႔ေနမွာေပါ့။ဒီေတာ့..အစဥ္လိုက္ အက်င့္ပ်က္ေနၾကတာပဲ...ေခါင္ကိုေျပာင္းမွ.အေႏွာင္းေကာင္းမယ္
post ေကာင္း တစ္ခုကို ဖတ္ရတာ ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္။
ျပည္တြင္းက အေျခအေနတစ္ခုကို ျပည္တြင္းက ဂ်ာနယ္မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ျပန္လည္ေ၀မွ်တာပါ။ ဘာေတြ လုပ္ရမယ္ ဘာေတြ ျပင္ရမယ္ ဆိုတာကေတာ့ ေဆးေလာကသားေတြ သိရိွ နားလည္ၿပီးသားပါ။ ကၽြန္ေတာ္က Third Party အေနနဲ႕ ေ၀မွ်တာကို အခုလို ဂရုတစိုက္ ေ၀ဖန္ အႀကံျပဳတာကို ျမင္ရေတာ့ အားရိွမိပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။
PH in Myanmarမွာ ပို႕စ္မတင္လို႕ လာလာဆူေနတဲ့ မကၽြန္းလည္း အခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကို မဆူေလာက္ေတာ့ပါဘူးေနာ္။ =)
စာဖတ္ေနရင္း သတိရလာတာေလး တစ္ခု ေျပာခ်င္တာနဲ႔ ၀င္လာတာ။
ျပည္တြင္းက ဆရာ၀န္ေတြက limited resource ေတြနဲ႔ ၀န္နဲ႔အားနဲ႔ မမွ်ေအာင္ အလုပ္လုပ္ေနရတယ္ ဆိုတာေလးကိုလဲ သတိရၾကေစခ်င္တယ္။
ဒါက တကယ္ကို appreciate ျဖစ္သင့္တဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာပါတယ္။
မေကာင္းတာေတြကို ေထာက္တိုင္း ေကာင္းတာေလးေတြကိုလဲ ရွာၿပီး ၾကည့္ဖုိ႔ လိုတယ္လို႔ ထင္တယ္။
လူမသိ သူမသိ လူမျမင္ သူမျမင္နဲ႔ ဆင္းရဲ ဒုကၡခံၿပီး ေပးဆပ္ေနတဲ့သူေတြ ရွိဆဲပါပဲ။
ဒီဘေလာ့ဂ္မွာ စာေရးသူေရာ စာဖတ္သူပါျဖစ္တဲ့ ကၽြန္မ ေလ့လာရင္း ျမန္မာျပည္တြင္းက ဆရာ၀န္ေတြ၊ နာ့စ္ေတြရဲ့ ဘ၀ကို နားလည္လို႔ ရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ဆရာ၀န္ေတြက ေဆးရံုေတြမွာ Tune တဲ့ Limited resorce တင္မကဘူး တျခား Health Care Professional ေတြ လုပ္ရမယ့္ အလုပ္ေတြပါ သူတို႔ပဲ သိမ္းက်ံဳးၿပီး လုပ္ေနရတာကိုပါ ေဘာေပါက္တယ္။ ေဆးရံုတက္လာတဲ့ လူနာတေယာက္ကို ေဆးရံုမဆင္းၿပီးရင္ က်န္တဲ့အပိုင္းကို ဆက္လက္တာ၀န္ယူဖို႔ Refer လုပ္စရာ လူနာမွာ local doctor ဒါမွမဟုတ္ Family doctor ဆိုတာ သီးသန္႔မရွိတဲ့အျပင္ Community Care ဆိုတာလည္း မရွိတဲ့အတြက္ တာ၀န္ယူ ကုသတဲ့ဆ၀န္ဟာ ဒီလူနာေဆးရံုဆင္းရင္ Refer letter ေရးေပးဖို႔ ဘယ္သူမွ မရွိႏိုင္ဘူး အကုန္လံုးကို သူကပဲရွင္းျပရလိမ့္မယ္။ ျပင္ပ ကိုယ္ပိုင္ေဆးခန္းဖြင့္ ထားတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြဆိုလည္း လူနာေတြမွာ မိသားစု ဆရာ၀န္ဆိုတာ တိတိက်က် မရွိေတာ့ လူနာရာဇ၀င္ ကြန္ျပဴတာထဲမွာလည္းမရွိ အျပင္ကလည္း ဘာ Document မွ မပါလာပဲ လာျပတဲ့ လူနာေတြကို မွန္ကန္ေအာင္ စမ္းသပ္ၿပီး ကုဖို႔ဆိုတာ သိပ္ကို ခက္ခဲမယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ပါတယ္။ ကိုယ္က ေရာဂါ လကၡဏာ ၾကည့္ၿပီးေရာဂါ သတ္မွတ္ဖို႔ မေသခ်ာလို႔ လူနာအတြက္ test တခုကို သြားစစ္ခိုင္းၿပီး Result ျပန္ၾကည့္ၿပီးမွ ဆက္ကုဖို႔ဆိုေတာ့လည္း က်န္းမာေရးကို အစိုးရက တာ၀န္ယူတဲ့စနစ္မဟုတ္ေတာ့ အဲဒီ test အတြက္ လူနာကပဲ ပိုက္ဆံထုတ္ေပးရမယ္ဆိုေတာ့ မရွိႏြမ္းပါးသမားဆိုရင္ quality treatment ျဖစ္ေအာင္ ကုသေပးဖို႔ ဆိုတာ သိပ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူနာတေယက္ရဲ့ Biological alternation ကိုပဲ အခ်ိန္အကန္႔အသတ္နဲ႔ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ ဦးစားေပးၿပီး ကုေပးေနရေတာ့ လူနာရဲ့ Social & emotional needs မွာ အားနည္းသြားတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းကလည္း ဒါေတြကို ဦးစားေပးၿပီး မသင္လာခဲ့ရဘူးဆိုေတာ့ မလိုအပ္ဘူးလို႔ ထင္တာေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ Health Care Professional တေယာက္ဟာ လူနာအတြက္ Biological, social, emotional needs ေတြ အားလံုးအတြက္ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ ဒါေတြအားလံုးအတြက္ Quality Care, quality treatment ျဖစ္ေအာင္ ကုေပးဖို႔ ျမန္မာျပည္က ဆရာ၀န္ေတြဟာ အကန္႔အသတ္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနၿပီး မႏိုင္၀န္ထမ္းေနရတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းမိတယ္။ က်န္းမာေရး စနစ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးတာဟာ ဒီဘေလာ့ဂ္ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြအနက္ တခုပါ၀င္တဲ့အတြက္ အခု ကၽြန္မ ေျပာထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ မေကာင္းတာေတြကိုပဲ ေထာက္ျပတာမဟုတ္ပါဘူး။ အရင္က ဆရာဇိ၀က ပို႔စ္မွာ ေမးခြန္းေမးတုန္းကလည္း မသိတာကို သိခ်င္လို႔ ေမးတာသာျဖစ္ၿပီး အျပင္ကေနၿပီး အတြင္းကအေၾကာင္း ဘာမွ သိပဲနဲ႔ ေလွ်ာက္ေျပာတဲ့ ေလသံနဲ႔ ေမးခဲ့တာမ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး ျပန္ဖတ္ၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ အခုေတာ္ရံုသိလာတဲ့အခါမွာလည္း သိလာသမွ်ကို သိတဲ့အတိုင္း appreciate ရွိရွိနဲ႔ ျပန္ေဆြးေႏြးတာသာ ျဖစ္လို႔ မေကာင္းတာကိုပဲ ေထာက္ျပတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ အေလးအနက္ ေျပာျပခ်င္လို႔ မအားတဲ့ၾကားက ဒီမွတ္ခ်က္ကို ေရးျဖစ္ပါတယ္။ ေရးျဖစ္ေအာင္ တြန္းပို႔ေပးတဲ့ Tune ကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ကၽြန္မ ဒီဘေလာ့ဂ္မွာ ဘယ္သူ႔ကိုမွ target ထားၿပီး ေျပာေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။
အဲဒီလို သေဘာသက္ေရာက္ေနတယ္ဆိုရင္ ခြင့္လႊတ္ေစခ်င္ပါတယ္။
အားလံုးကို ေတြးမိေစခ်င္တာနဲ႔ ကၽြန္မ ေတြးမိတာေတြ ၀င္၀င္ေျပာျဖစ္ေနတာ။
အခ်ိန္ကလဲ နည္းေတာ့ သိပ္မေတြးျဖစ္ဘဲ ခ်ခ်ေရးျဖစ္ေနတယ္။
ေျပာခ်င္တာေတြက အမ်ားႀကီး ရွိေသးတယ္။
ဒါေပမယ့္ တစ္စံုတစ္ေယာက္တည္းကို ေျပာခ်င္တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။
အားလံုးကို ေျပာျဖစ္ ေဆြးေႏြးျဖစ္ ေတြးျဖစ္ ေစခ်င္တာ။
အခု ျပန္လာၾကည့္ၿပီး ေတြးမိတာ "ကိုယ္ေျပာမွပဲ အားလံုးက ေတြးမိေတာ့မယ္" ဆိုတာမ်ိဳး ေရးမိျပန္ၿပီလို႔။
အမွန္က စိတ္ထဲမွာ ေတြးမိတာေတြကို ျပန္ျပန္ခ်ေျပာေနမိတာ။
သူမ်ားေတြကို ေျပာဖုိ႔ ေထာက္ဖုိ႔ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လဲ အျပစ္ကင္းစင္ေနတဲ့သူ တစ္ေယာက္ မဟုတ္ပါဘူး။
Fair enough!
Thanks
This theme of 'being insider and outsider' has been subtly but repeatedly (may be unknowingly too) implied here and in my opinion, things have got a little ridiculous lately. Hence this attempt to clear the air.
It is only natural and inevitable for people on different sides of a fence to hold different views. This does not necessarily mean that they should be dogmatic and harbour intentions to undermine efforts of the other side. By this, I mean those inside should not be blamed for all the mishaps and deficiencies and those outside should not be labelled as 'ousiders without any insight or empathy'.
I think we should be cautious about the assumptions and over-generalisations. It is not only what is said but also how it is said matter. It is probably best to maintain the respect and boundaries here whilst keeping healthy and well thought-out discussions/comments going.
I trust we do not wish to lose sight of the common goal of this site - for our (Myanmar people's) own good. I would still like to believe that one of the ways of achieving it is by sharing useful experiences and lessons learnt from different corners of the world.
Post a Comment