Saturday, June 6, 2009

Reaching People


လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိမႈအေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း

အိ္တ္ခ်္အိုင္ဗီြ ေရာဂါပိုး ရွိသူေတြကို လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိဖို႔ ခက္ခဲေနတဲ့ အေၾကာင္း လာေမးထားတဲ့ ေမးခြန္းကေလးေၾကာင့္ ဒီပို႔စ္ကို ေရးျဖစ္တာပါ။
ဖတ္ထားတာေတြ၊ ရထားတာေတြထဲက ျပန္ဆြဲထုတ္ၿပီး ကိုယ္နားလည္သလို ျပန္ေျပာမွာမို႔ စာကိုးေတြကို အတိအက် ေပးႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီအတြက္ ႀကိဳတင္ ေတာင္းပန္ခ်င္ပါတယ္။ စာကိုးေတြ ရွာေတြ႔မွ ေရးမယ္ဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ ေရးျဖစ္မွာ မဟုတ္လို႔ ဒီအတိုင္းပဲ ေရးလိုက္တာပါ။
Empathy ဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးကို အရင္ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
Sympathy နဲ႔ ကြာျခားၿပီး ကိုယ္ လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိခ်င္သူေတြ အေပၚမွာ လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိခ်င္သူက အမွန္တကယ္ ရွိသင့္တဲ့ သေဘာထားေလးပါ။
ျမန္မာလို ျပန္ရင္၊ စကားလံုး ႏွစ္ခု စလံုးကို ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္၊ စာနာစိတ္လို႔ ျပန္ယူရမယ္ ထင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကြာျခားခ်က္က sympathy က သူမ်ား ငိုရင္ လုိက္ငိုခ်င္တဲ့ စိတ္မ်ိဳး၊ သူမ်ားေနရာမွာ ၀င္ၿပီး ခံစားေပးခ်င္တဲ့ စိတ္မ်ိဳးလို႔ ေျပာရမယ္ ထင္ပါတယ္။ Sympathy က ကူညီသူကိုေရာ၊ ကူညီခံရသူကိုပါ ေပ်ာ့ညံ႔သြားေစပါတယ္။
Empathy က ေဘးကေန အားေပးတာ။ သူ ငို သလို လိုက္မငိုပါဘူး။ သူ႔ေနရာမွာ ၀င္ၿပီး မခံစားပါဘူး။ သူ႔အေနအထားကို နားလည္ၿပီး သူနဲ႔ အတူတူ ေဘးက လိုက္ေလွ်ာက္ေပးတာလို႔ ေျပာျပရင္ အနည္းငယ္ သေဘာေပါက္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ Empathy က ကူညီခံရသူကို အားတက္လာေစသလို၊ ကူညီတဲ့ သူကိုလဲ ထိခိုက္ေစမႈ နည္းပါးပါတယ္။
ကၽြန္မတို႔ တစ္ေတြ ကိုယ့္မွာ ရွိလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ယူရမွာက empathy ပါ။ sympathy မဟုတ္ပါဘူး။
လူေတြကို လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိခ်င္ရင္ အဲဒီ empathy နဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ အေနအထားကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။
လူနာကို ဆရာ၀န္ တစ္ေယာက္က ေဆးကုတဲ့အခါ ေရာဂါ ရွာေဖြမႈ (diagnosis) ကို အရင္ လုပ္ရသလို လူထုကို လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိခ်င္တဲ့ က်န္းမာေရး လုပ္သားေတြကလဲ ကိုယ္ ကူညီဖို႔ ဦးတည္ထားတဲ့ လူထုရဲ႕ အေနအထားကို ေရာဂါရွာေဖြသလို အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို သိေအာင္၊ သေဘာေပါက္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ဖို႔ လုိပါတယ္။
ေရာဂါကို သိမွ အမွန္တကယ္ လိုအပ္တဲ့ ေဆးကို ေပးႏိုင္သလို ကိုယ္ ဦးတည္ အုပ္စု ၀င္ေတြရဲ႕ အေနအထားနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ သိမွ အမွန္တကယ္ ထိေရာက္တဲ့ ကူညီေဆာင္ရြက္မႈေတြ၊ ပညာေပးမႈေတြကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွာပါ။
အဲဒါေၾကာင့္ စီမံခ်က္ တစ္စံုတစ္ခု မစတင္ခင္မွာ ေမးခြန္းလႊာေတြ ေမးရတာ၊ စစ္တမ္းေကာက္ရတာ စတာေတြနဲ႔ အဲဒီလူထုရဲ႕ အေနအထားကို ေရာဂါရွာေဖြသလို ရွာေဖြရတာပါ။
အဲဒါက စီမံခ်က္ ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္မွာနဲ႔ စီမံခ်က္ ၿပီးဆံုးတဲ့ကာလေတြမွာ ျပန္လည္ သံုးသပ္ဖုိ႔ကိုလဲ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစပါတယ္။
အကယ္၍ ကိုယ္တုိင္ မလုပ္ႏိုင္ဖူးဆိုရင္ ကိုယ္ဦးတည္ထားတဲ့ အုပ္စု၀င္ေတြနဲ႔ အလားသ႑ာန္တူတဲ့ ဦးတည္အုပ္စုနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သူမ်ားေတြ လုပ္ထားတဲ့ ဆန္းစစ္ခ်က္ေတြကို ရွာေဖြၿပီး အသံုးျပဳႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေနရာေဒသ၊ လူမ်ိဳး၊ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း စတာေတြ အေပၚမွာ မူတည္ၿပီး လိုအပ္ခ်က္ေတြ ကြဲျပားသြားႏိုင္တာမို႔ တစ္ေနရာမွာ ေတြ႕ထားတာကို တစ္ေနရာမွာ အတိအက် ပံုတူ ကူးၿပီး ျပန္သံုးဖုိ႔ ျဖစ္ႏိုင္ခ်င္မွ ျဖစ္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
ဘာမွ မရွိတာထက္ စာရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာလို႔ ရပါတယ္။
ဥပမာ - အိတ္ခ်္အိုင္ဗြီပိုးနဲ႔ ေနရသူ အမ်ားစုက နာမည္ဆိုး သတ္မွတ္ခံရမႈ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈ (stigma and discrimination) ကို ခံစားေနၾကရေၾကာင္း ေတြ႔ရွိထားၿပီးသားပါ။
ဒါကို အကူအညီ ေပးခ်င္သူေတြက သိထားၿပီး အဲဒီအတြက္ ဘယ္လို ျပင္ဆင္မႈေတြ လုပ္ၾကမလဲဆိုတာကို ႀကိဳတင္ စဥ္းစားၾကရမွာပါ။
ကိုယ့္ေၾကာင့္ သူတို႔မွာ ပိုၿပီး နစ္နာမသြားဖုိ႔ သတိျပဳရပါမယ္။
ကိုယ့္ေၾကာင့္ ပိုၿပီး နစ္နာမယ္ ဆုိရင္ သူတုိ႔ကို လက္လွမ္းမီ ေရာက္ရွိရမယ့္ အစား သူတို႔နဲ႔ ပုိၿပီးေတာ့ ေ၀းကြာသြားပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ္ ေျပာတာကို နားေထာင္ ေစခ်င္ရင္၊ ကိုယ္ ေျပာတာေတြကို ယံုၾကည္သက္ေရာက္ေစခ်င္ရင္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ရပါတယ္။
ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္တဲ့ ေနရာမွာ အသံုး၀င္တဲ့ နည္းလမ္းေလးတစ္ခုက empathic listening ပါ။
လူအမ်ားစုက သူမ်ားေျပာတာကို နားေထာင္တဲ့အခါ ကိုယ္ ဘာျပန္ေျပာရမလဲဆိုတာကို ေတြးၿပီး နားေထာင္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။
နားေထာင္ၾကတဲ့ အခါမွာ အမ်ားစုက ေအာက္ပါ အဆင့္ေလးဆင့္နဲ႔ နားေထာင္ၾကတယ္လို႔ Stephen R. Convey ရဲ႕ seven habits of highly effective people မွာ ဆိုထားပါတယ္။
- လ်စ္လ်ဴရႈတာ
- နားေထာင္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္တာ
- တစ္ခ်ိဳ႕တစ္၀က္ကိုပဲ ေရြးၿပီး နားေထာင္တာ
- အမွန္တကယ္ အာရံုစိုက္ၿပီး နားေထာင္တာ
အဲဒီေလးခုထက္ ပိုျမင့္တာက စာနာစိတ္နဲ႔ နားေထာင္တာလို႔ ဘာသာျပန္လို႔ ရမယ့္ empathic listening ပါ။
ကၽြန္မတို႔ ေျပာတဲ့ စကားေတြရဲ႕ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကပဲ ကၽြန္မတို႔ ဘာေျပာေနတယ္ဆုိတာကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ အသံုးျပဳတဲ့ အသံအေနအထားရဲ႕ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းက ေျပာေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာကို ကုိယ္စားျပဳၿပီး ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ အမူအရာ က်န္တဲ့ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အမွန္တကယ္ နားေထာင္သလား နားမေထာင္ဘူးလားဆိုတာ ကိုယ့္ရဲ႕ အမူအရာေတြမွာ ေဖာ္ျပ ေနေလ ့ရွိပါတယ္။ စကားလံုးေတြနဲ႔ ဆံုးျဖတ္လို႔ မရပါဘူး။
အမွန္တကယ္ နားေထာင္ျခင္းက သူတို႔ ဘာလိုအပ္သလဲဆုိတဲ့ ေရာဂါရွာေဖြမႈကို ျပဳလုပ္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္လဲ အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူ ျပဳပါတယ္။
စစ္တမ္းေတြ၊ အေထာက္အထားေတြ မရွိဘဲနဲ႔ အဲဒီလူထုထဲက အမွန္တကယ္ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို သိႏိုင္တဲ့ အျခား နည္းလမ္္းတစ္ခုလို႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။
အဲဒီ ဦးတည္အုပ္စု၀င္ လူထုကို ၾသဇာသက္ေရာက္ႏိုင္တဲ့သူ၊ ေျပာရင္ သူတို႔ နားေထာင္မယ့္သူကို ရွာေဖြေလ့လာၿပီး အဲဒီသူေတြကေန တစ္ဆင့္ ခ်ည္းကပ္ဖုိ႔ကိုလဲ shoutbox က အေျဖမွာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။
အဲဒါက တစ္ခါတစ္ေလမွာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္၊ တစ္ခါတစ္ေလမွာ ရပ္ရြာလူႀကီး ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ တစ္ခါတစ္ေလမွာ နတ္ဆရာလို၊ ရမ္းကုဆရာလို မ်ိဳးေတြလဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
အဲဒီအခါမွာ သူတို႔ကို ကိုယ့္ဘက္ပါေအာင္၊ သူတို႔ ၾသဇာ သက္ေရာက္တဲ့ လူထုထံကို မွန္ကန္တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ ေပးျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္လို စည္းရံုးမလဲဆိုတာ စည္းရံုးတဲ့သူရဲ႕ အစြမ္းအစ၊ ထိုးထြင္းဥာဏ္၊ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းေတြနဲ႔ အမ်ားႀကီး သက္ဆိုင္သြားပါတယ္။
အဲဒါက အႏုပညာ တစ္ရပ္လို႔ေတာင္ တင္စားယူလုိ႔ ရမယ့္ ပညာရပ္ပါ။
ေနာက္တစ္ခု သတိထားဖုိ႔ ေျပာခ်င္တာက ကိုယ္ ေတြ႔လာတဲ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ထည့္တြက္ၿပီး ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔ပါ။
ဥပမာ - လူေတြရဲ႕ လက္ေဆးမႈ အျပဳအမူကို ေျပာင္းလဲေအာင္ ပညာေပးမယ္ဆုိရင္ ႏွစ္ဆယ့္ေလးနာရီ ဘံုဘိုင္က ေရရေနတဲ့ သူေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈနဲ႔ အလြန္ ေရရွားတဲ့ အရပ္ေဒသက လူေတြအေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈက အလြန္အမင္း ကြာျခားပါလိမ့္မယ္။
အဲဒီေတာ့ အဲဒီလို ေရရွားတဲ့ ေဒသက လူေတြကို လက္ေဆးတဲ့ အျပဳအမူ ေျပာင္းလဲေစခ်င္ရင္ ေရ ဘယ္လို ရႏိုင္မလဲဆိုတာကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားၿပီး လမ္းညႊန္ေပးဖုိ႔ လိုပါတယ္။
တကယ့္ လိုအပ္ခ်က္ကို မျဖည့္ေပးႏိုင္ဘဲ အျပဳအမူ ေျပာင္းလဲေအာင္ လုပ္ဖုိ႔ဆိုတာ အလြန္ကို ခဲယဥ္းတဲ့ ကိစၥပါ။
ဒါက လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ေတြးမိသေလာက္ အစကေလးေတြကိုပဲ ဆြဲထုတ္ၿပီး ျပန္ေျပာျပတာပါ။
စာကိုးေတြကို ရွာေတြ႔တဲ့အခါ ထပ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ေျပာေပး၊ ညႊန္းေပးပါမယ္။
ဒီဘက္ပိုင္းမွာ ကၽြမ္းက်င္တဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြလဲ ၀င္ေရာက္ ျဖည့္စြက္ ေဆြးေႏြး ေပးေစလိုပါတယ္။


Related Posts :



2 comments:

အတီး said...

ကၽြန္ေတာ္ သိသေလာက္ အိတ္ခ်္အုိင္ဗီြသမားေတြဟာ ကုိယ့္စိတ္ဆင္းရဲမႈ ေသာကဒုကၡေတြကုိ ႏွစ္သိမ့္ေဆြးေႏြးေပးမယ္လူ လုိပါတယ္။ လုိလဲ လုိခ်င္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထုတ္မေျပာတာတုိ႔၊ ဒီလူေတြလာရင္ ထြက္ေျပးေနတာတုိ႔က ဒီလူေတြက လံုျခံဳစိတ္ခ်စြာ ေဆြးေႏြးႏုိင္မယ့္ အေျခအေန လုပ္မလာလုိ႔၊ ရပ္ရြာထဲမွာ သတင္းျပန္မေပါက္ၾကားေအာင္ တာဝန္မခံႏုိင္လုိ႔ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ေဆးခန္း၊ ဒါမွမဟုတ္ ရဝတရံုးကုိ ဒီလူေတြကုိ ေခၚျပီး ေဆြးေႏြးပါျပီတဲ့။ အဲဒီေန႔က တစ္ေယာက္ျပီးတစ္ေယာက္ ဒီေဆးခန္းထဲဝင္၊ ေတာ္ေတာ္ၾကာမွ ျပန္ထြက္သြားတဲ့လူေတြဟာ အိတ္ခ်အုိင္ဗီြသမားေတြလုိ႔ အရပ္က သိၾကေတာ့မွာပဲ။ လုိက္ပုိ႔မိတဲ့ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ေတာင္ ေရာထင္ျပီး အရပ္ထဲမွာ အပယ္ခံရႏုိင္တယ္။

counseling လုပ္မယ့္လူဟာ အရာရာစြတ္ အေကာင္းျမင္ျပီး အေကာင္းဖက္ကုိေတြး နားမခ် အၾကံမေပးမိဖုိ႔လဲ လုိပါမယ္။ မိသားစုကုိ အသိမေပးဘဲ ဖံုးထားတဲ့ လူနာဟာ သူ႔မိသားစု သိသြားရင္ အိမ္က ခ်က္ခ်င္း ႏွင္ခ်ခံရျပီး ေနစရာအိမ္ ေပ်ာက္သြားႏုိင္လုိ႔ဆုိတဲ့ အခ်က္ကိုလဲ နားလည္ေပးရပါမယ္။ မိဘေလာက္ အားကုိးရတာ မရွိဘူး၊ ေမာင္ႏွမေလာက္ စိတ္ခ်ရတာ မရွိဘူးလုိ႔ ကုိယ့္အေျခအေနနဲ႔ ယွဥ္ေတြးျပီး မိသားစုကုိ ေျပာျပရင္ဖြင့္ဖုိ႔ အၾကံေပးတာဟာ လူနာကုိ ဒုကၡေပးသလုိလဲ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

tune said...

ဟုတ္ပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ သူတို႔ရဲ႕ အေျခအေနနဲ႔ သူတို႔ အေနအထားကို သိထားၿပီး ဘယ္လို ပံုစံနဲ႔ ကူညီရင္ သူတို႔ မထိခိုက္ဘူးလဲဆိုတာကို စဥ္းစားဖို႔လိုပါတယ္။
အဲဒီအခါမွာ ကူညီေပးခ်င္တဲ့ က်န္းမာေရး လုပ္သားရဲ႕ စိတ္သေဘာထား ဘယ္ေလာက္ က်ယ္ျပန္႔သလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ စိတ္ရွည္သလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ ေစတနာ ထားသလဲဆိုတာေတြ အေပၚမွာလဲ အမ်ားႀကီး မူတည္ေနပါတယ္။
stigma ရွိတဲ့ လူေတြ အတြက္ သူတုိ႔ရဲ႕ လွ်ိဳ႔၀ွက္ခ်က္ကို ထိန္းသိမ္းေပးဖုိ႔က အလြန္ကို အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥပါ။
counselor ေတြမွာ self-awareness လဲ ရွိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ သင္ရင္း ျပင္ရင္းနဲ႔ counselor ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။